Hoppa till innehåll
Hem / Nyheter / Elavbrott inom hus A den lördag 17 maj ca kl 08.00 – 13.00.
nyheter

Elavbrott inom hus A den lördag 17 maj ca kl 08.00 – 13.00.

Elavbrott inom hus A den lördag 17 maj ca kl 08.00 – 13.00.

Projektets arbete med nya ställverk kommer att medföra ett tillfälligt elavbrott för samtliga hyresgäster i hus/trapphus A.


Omläggningen/elavbrottet berör endast ert el-abonnemang från Vattenfall, varför de delar av anläggningen som har reservkraft kommer fortsätta vara aktiva.
Avbrottet kommer bedöms vara i ca 5 timmar när omläggningen utförs vilket innebär att samtliga ”förbrukare” som är anslutna kommer slockna. All el kommer att slås av.


De hyresgäster som har reservkraft kommer uppleva ”en blinkning” och därefter kommer anslutna vitala apparater och belysning fortsätta fungera under avbrottet.
Endast reservkraftsmatad utrustning försörjs.


Arbetet utförs på förmidagen den 17e maj mellan ca kl. 08.00 – 13.00.
Ni får själva avgöra om ni vill ha personal på plats när avbrottet sker, men från projektets sida rekommenderar vi det om ni har någon känslig utrustning som behöver stängas av eller bevakas så att den startar upp igen efter strömavbrottet.
Coor kommer finnas tillgängliga via jouren som vanligt under avbrottet och vara behjälpliga med att ta emot eventuella felanmälningar under och efter avbrottet.


Innan elavbrottet:
Som hyresgäst ansvarar ni för utrustningen inom verksamheten/lokalen. Därför är det viktigt att ni säkerställer att utrustningen kommer att fungera efter elavbrottet.
Vissa verksamheter har idag reservkraft, och ni bör kontrollera att kritisk utrustning är ansluten till denna.
Vi påminner om att verksamheter som har egen UPS (batteri-backup) bör kontrollera funktionalitet och vid behov se till att batterier inte har laddats ur.
Regelbunden inspektion för att säkerställa att UPS:en fungerar vid behov.
Service och test av batterier.
Eventuellt behov för att byta batterier och reservdelar.
Regelbunden rengöring av UPS:en, tex i miljöer med mycket damm.
Om stöd önskas – återkoppla gärna till oss i projektledningen i god tid.
 
Efter elavbrottet:
Det kan vara bra med en ”checklista” efter elavbrottet. Här är några exempel på sådant som kan vara bra att kontrollera inom er lokal efter elavbrottet.
Har vitala maskiner och instrument startat upp igen?
Fungerar kyl- och frysar?
Fungerar passersystem och larm?
Fungerar driftlarm kopplat till vitala funktioner?
Är datorer i gång igen efter avbrottet?
Är dragskåpslarmen igång?
Har UPS:er växlat tillbaka till normaldrift?
 
Uppmärksamma gärna funktionen vad gäller er utrustning. Som hyresgäst är det naturligtvis ni som är specialister för vad som gäller er egen verksamhet som avgör vad som behöver kontrolleras av er efter att elen återinkopplats.

Byggprojektledningen Novum

Kontakt

Monica Hägg Svärdman

Hyresgästkoordinator, ombyggnation

Skicka e-post