Hoppa till innehåll
Hem / Nyheter / Elavbrott vid ombyggnation av reservkraftcentral.
nyheter

Elavbrott vid ombyggnation av reservkraftcentral.

Elavbrott vid ombyggnation av reservkraftscentral.

Vi närmar oss nu utbyte av automatik i reservkraftscentraler. Detta kommer att medföra ett tillfälligt elavbrott inom er lokal.

I etapper under våren 2025 planerar vi in dessa arbeten med er som berörd hyresgäst.

Omläggningen/elavbrottet berör endast er reservkraftscentral, övriga normalkraftscentraler ska vara i drift som vanligt.

Vi utför arbetet en tidig morgon en vardag. Om någonting skulle ”gå fel” med omläggningen, eller att någon utrustning hos er inte startar upp, har vi i projektet därmed större möjlighet att vara behjälpliga och har större resurser att tillgå.

Ni får själva avgöra om ni vill ha personal på plats när avbrottet sker, men från vår sida rekommenderar vi det – om ni har någon känslig utrustning som behöver stängas av eller bevakas vid uppstart igen efter strömavbrottet.

Som hyresgäst kommer ni bli kontaktade av våra entreprenörer innan elavbrottet för närmare information kring dag för arbetets genomförande. Kontaktpersoner är Andrew Johnston och Mattias Olsson.

Andrew.Johnston@anweko.se

Mattias.Olsson@el-gruppen.se

Coor kommer finnas tillgängliga via jouren som vanligt under avbrottet och vara behjälpliga med att ta emot eventuella felanmälningar under och efter avbrottet

Elavbrottet:

Elavbrottet kommer vara i ca 5-8 timmar när ombyggnation utförs vilket innebär att samtliga ”förbrukare” som är anslutna kommer slockna. All el kommer att slås av i berörd elcentral.

Vi kommer att anordna en ”byggcentral” som man som hyresgäst kan koppla över känslig/vital utrustning mot. Denna kommer matas med reservkraft.

OBS: dock en begränsad kapacitet på last!

Innan elavbrottet:
Som hyresgäst ansvarar ni för utrustningen inom verksamheten/lokalen. Därför är det viktigt att ni säkerställer att utrustningen kommer att fungera efter elavbrottet.
Det kan även vara bra att planera/disponera om kritisk utrustning för om möjligt säkerställa drift mot annan elcentral. OBS glöm ej att återställa eventuella omdisponeringar efter att utförda arbeten är klara och uppstart genomförts!
Vi har sedan tidigare uppmanat verksamheter som har egen UPS (batteri-backup) att kontrollera funktionalitet och vid behov se till att batterier inte har laddats ur. Vad du ska vara uppmärksam på i samband med service och underhåll av din UPS?
Regelbunden inspektion för att säkerställa att UPS:en fungerar vid behov.
Service och test av batterier.
Eventuellt behov för att byta batterier och reservdelar.
Regelbunden rengöring av UPS:en, tex i miljöer med mycket damm.
Om stöd önskas – återkoppla gärna till oss i god tid. Planering kommer att krävas för de verksamheter som idag inte har ett fullgott skydd i form av adekvat UPS-utrustning för sina behov.


Efter elavbrottet:
Det kan vara bra med en ”checklista” efter elavbrottet. Här är några exempel på sådant som kan vara bra att kontrollera inom er lokal efter elavbrottet.
Har vitala maskiner och instrument startat upp igen?
Fungerar kyl- och frysar?
Fungerar passersystem och larm?
Fungerar driftlarm kopplat till vitala funktioner?
Är datorer i gång igen efter avbrottet?
Är dragskåpslarmen igång?
Har UPS:er växlat tillbaka till normaldrift?
 
Uppmärksamma gärna funktionen vad gäller er utrustning. Som hyresgäst är det naturligtvis ni som är specialister för vad som gäller er egen verksamhet som avgör vad som behöver kontrolleras av er efter att elen återinkopplats.

Kontakt

Monica Hägg Svärdman

Hyresgästkoordinator, ombyggnation

Skicka e-post